Problemen tijdens gebruik oplossen

Navigation:  Problemen verhelpen >

Problemen tijdens gebruik oplossen

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Als zich tijdens het gebruik van het programma problemen voordoen waarvoor u geen oplossing weet, raadpleeg dan onderstaande tabel.

@ De optie Archief > Mail naar Helpdesk is nog niet beschreven. @

Probleem

Oplossing

algemeen

Start uw computer opnieuw en vervolgens het programma.

Als de problemen niet zijn verholpen, installeer dan het programma opnieuw.

algemeen en programma wordt door meerdere gebruikers wordt gebruikt

Test wat er gebeurt als slechts een gebruiker het programma gebruikt. Als de problemen niet meer optreden, controleer dan het netwerk of laat dat doen.

Het programma start niet en u gebruikt Windows Vista.

Zorg dat er een snelkoppeling naar het programma Informer op uw bureaublad staat.

Klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en kies in het snelmenu voor Als administrator uitvoeren.

Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt geactiveerd.

Klik hierin op Toestaan.

Het programma start nu wel.

Zodra u een administratie opent, verschijnt de melding Mapstructuur van brieven/sjablonen niet correct. Uw tekstverwerker werkt niet. Geef de juiste lokatie(s) op via Instellingen... op het scherm.

Klik in de melding op OK om door te gaan.

Wijzig de locatie waar brieven en andere documenten die u via het programma maakt, worden opgeslagen (zie CRM-gegevens vastleggen).

Zodra u het programma start, verschijnt de melding Write protected or on a locked volume op het scherm.

 

Let op! Het programma kan niet vanaf de cd worden gestart.

Klik in de melding op OK om door te gaan.

Open de Verkenner van Windows.

Ga naar de map Informer.

Klik met uw rechtermuisknop op het bestand Informer.lbs en kies Eigenschappen in het snelmenu.

Het venster Eigenschappen voor Informer wordt geopend.

Schakel de optie Alleen-lezen uit.

Klik op OK.

De menubalk is niet zichtbaar en u gebruikt Windows Vista.

Klik met de rechtermuisknop in de werkbalk.

Er wordt een snelmenu weergegeven.

Controleer of er een vinkje voor de optie Menu Bar staat.

Als dit niet het geval is, klik dan op de optie om de menubalk in te schakelen.

De menubalk wordt weer zichtbaar.

Er vallen randen weg bij overzichten zoals btw-aangifte, balans en openstaande posten.

Kies het menu Archief > Systeembeheer > Systeem instellingen.

Het venster Systeem instellingen wordt geopend.

Leg 0,50 als marge vast bij de optie Marges bij afdrukken in de velden Links, Boven en Onder.

Klik op OK.

Het lukt niet om een back-up op een cd te branden.

Dit kan ook niet omdat Informer geen brandprogramma bevat. U kunt wel het volgende doen.

Maak een back-up op een lokale harde schijf.

Brand de back-up met een brandprogramma op een cd.

Als u het programma opent, blijft u in een grijs scherm 'hangen'.

Gebruik de toetsencombinatie Ctrl + Alt + Delete (of forceer stop als u met een Mac werkt) om het programma te stoppen.

Ga naar de map Informer en open de map Data.

Kort alle lange bestandsnamen in tot 16 tekens of minder en gebruik daarbij geen tekens zoals / en &.

of

Open de map startup in de map Informer.

Verwijder het bestand launcher.

Start daarna het programma op met behulp van het bestand Informer.lbs.

Als de problemen blijven, probeer dan het volgende.

Kopieer de bestanden uit de map Data naar uw bureaublad.

Verwijder alle bestanden uit de map Data.

Zet de bestanden een voor een terug om te kijken welk bestand de problemen veroorzaakt.

Open dit bestand via het bureaublad en controleer de interne structuur van dit bestand (zie Database onderhouden).

Verplaats het bestand weer naar de map Data.

Het boekjaar 2009 is niet te vinden in het programma.

In het programma kunt u in drie boekjaren tegelijk werken. Om bijvoorbeeld in het boekjaar 2009 te kunnen werken, moet het boekjaar 2007 zijn afgesloten. In Boekjaar afsluiten wordt uitgelegd hoe u een boekjaar afsluit.

 

Let op! Alle boekingen van het af te sluiten boekjaar worden verwijderd. Maak dus altijd eerst een back-up.

U kunt de digitale versie van de gebruikersdocumentatie niet vinden.

Klik op de knop Start op de taakbalk van Windows.

Klik op Deze computer.

Het venster Deze computer wordt geopend.

Klik met de rechtermuisknop op het cd-romstation Informer en kies Verkennen in het snelmenu dat wordt geopend.

De bestanden die op de cd staan, worden weergegeven.

Open de map Handleidingen.

Hier vindt u de digitale gebruikersdocumentatie.

U heeft het programma opnieuw geïnstalleerd en u probeert uw oude administratie terug te zetten. De melding Dit is een oude versie van Informer verschijnt op het scherm gevolgd door een foutmelding.

Dit betekent dat de geïnstalleerde versie van het programma ouder is dan de versie waarmee uw administratie voor het laatst is bijgewerkt.

Klik in de melding op OK om door te gaan.

Installeer een nieuwere versie of neem contact op met Informer voor een nieuwere versie.

Zodra het programma wordt gestart, wordt de administratie Demo geopend.

Het programma start in eerste instantie altijd met het bestand demo.df1 (de demoadministratie). Als u een andere administratie wilt openen, doet u het volgende.

Open de administratie Demo.

De melding U kunt nog [uren:minuten] gebruik maken van de demo. verschijnt op het scherm.

Klik in de melding op OK om door te gaan.

Kies het menu Archief > Andere administratie om een andere administratie te openen, of kies het menu Archief > Nieuwe administratie om een nieuwe administratie aan te maken (zie verder Administratie aanmaken).

Een maatwerkbestand dat u zelf in de map Informer heeft geplaatst, kan niet worden gelezen.

Sluit het programma af.

Open de Verkenner van Windows.

Kies het menu Extra > Mapopties.

Klik in het venster Mapopties op het tabblad Weergave.

Schakel de optie Extensies voor bekende bestandstypen verbergen uit.

Wijzig de naam van maatwerk.lbs in maatwerk.lbr.

Klik in de vraag die op het scherm verschijnt, op Ja.

Start het programma van Informer op.

Als het maatwerkbestand weer de extensie .lbs heeft gekregen, wordt het bestand ingelezen.

De problemen blijven bestaan.

Zorg dat u weet met welke versie van Windows- of Macintosh u werkt, welke versie van Informer en Omnis u gebruikt, en welke foutmelding(en) op het scherm zijn verschenen.

Neem contact op met de helpdesk van Informer: 070 3000333 als u een serviceabonnement heeft afgesloten, 0900 2021 480 (70 cent p/m) als u geen serviceabonnement heeft.

of

Mail naar [email protected] en vermeld in uw bericht in elk geval het serienummer van het programma, het platform waarmee u werkt (Macintosh of Windows inclusief versie) en de foutmelding(en) die op het scherm zijn verschenen.