Instellingen voorraadbeheer controleren

Navigation:  Nieuwe administratie opzetten > Instellingen boekhouding controleren >

Instellingen voorraadbeheer controleren

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Instellingen voorraadbeheer controleren

Kies het menu Boekhouding > Diversen > Instellingen boekhouding.

Klik in het venster Instellingen boekhouding op het tabblad Diversen.

VensterInstellingenBoekhoudingTabDiversen

De opties voorraad bijwerken bij pakbon en Factuur aanmaken na printen pakbon in orderscherm zijn alleen zichtbaar voor gebruikers van Informer Account Extra en Totaal.

Op het tabblad Diversen kunt u de instellingen voor het werken met voorraden en artikelen controleren.

Via de bovenste opties geeft u aan op welk moment de voorraad moet worden bijgewerkt:

voorraad bijwerken bij factureren: de voorraad wordt bijgewerkt op het moment dat een verkoopfactuur voor verkochte artikelen of een inkoopfactuur voor ingekochte artikelen in de boekhouding is verwerkt

voorraad bijwerken bij orderinvoer: de voorraad wordt bijgewerkt op het moment dat een verkooporder of een inkooporder voor artikelen is opgeslagen

voorraad bijwerken bij pakbon: de voorraad wordt bijgewerkt op het moment dat een pakbon voor de klant met de te leveren artikelen, is afgedrukt

Door de optie Factuur aanmaken na printen pakbon in orderscherm in te schakelen zorgt u ervoor dat na het correct afdrukken van een pakbon (zie Pakbon) automatisch een factuur voor de levering van de betreffende artikelen wordt aangemaakt en aan de facturatiemodule wordt toegevoegd.

Door de optie Bestelsignalering in te schakelen verschijnt de melding Let op! U hebt dit aantal niet op voorraad op het scherm zodra u een verkooporder voor een artikel vastlegt waarvan onvoldoende exemplaren in voorraad zijn.

Als de artikelen die u aan het artikelenbestand toevoegt, standaard als voorraadartikel moeten worden beschouwd, schakelt u de optie Nieuw artikel is voorraadartikel in.

De laatste opties betreffen het omgaan met geblokkeerde artikelen die niet meer in de administratie mogen worden gebruikt omdat ze bijvoorbeeld niet meer leverbaar zijn (zie Artikel toevoegen). U geeft hier aan op welk moment geblokkeerde artikelen niet meer gebruikt kunnen worden: tijdens het maken van een verkoopfactuur, bij het vastleggen van een verkooporder of al tijdens het toevoegen van een offerte.