Pdf-bestanden e-mailen

Navigation:  Programma verkennen >

Pdf-bestanden e-mailen

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

 

Om vanuit het programma een e-mailbericht via uw e-mailprogramma te kunnen versturen, moet bij uw gebruikersgegevens zijn vastgelegd welk e-mailprogramma u gebruikt (zie Gebruiker toevoegen). Als uw e-mailprogramma niet wordt ondersteund, dan legt u de gegevens van uw SMTP-server vast op het tabblad Bedrijfsgegevens bij de systeeminstellingen (zie Bedrijfsgegevens instellen) en verstuurt u uw e-mailberichten direct via de SMTP-server. Verzonden e-mailberichten kunnen dan alleen niet worden bewaard.

Als u documenten, bijvoorbeeld facturen, heeft afgedrukt en daarbij Verzend als E-mail als wijze van afdrukken heeft gekozen, worden deze documenten automatisch als pdf-bestanden opgeslagen. Op het door u gewenste moment kunt u een overzicht van deze pdf-bestanden raadplegen en een of meer bestanden als bijlage bij een e-mailbericht voegen.

Kies het menu Archief > Verzend PDF.

Het venster Verzend email met pdf-attachment wordt geopend.

VensterVerzendEmailMetPdf

Voordat u een bestand selecteert, kunt u het desgewenst altijd eerst bekijken door er simpelweg op te dubbelklikken. Het pdf-bestand wordt dan in het programma Adobe Reader geopend.

U kunt alleen die pdf-bestanden e-mailen als in de kolom Email in de lijst een e-mailadres staat. Is dat niet het geval, leg dan eerst een e-mailadres bij de relatie en/of bij de contactpersoon van de relatie vast.

Selecteer een of meer pdf-bestanden die u wilt e-mailen.

Via de knop <Selecteer evt. Subject en Body> kunt u standaardtekst voor e-mailberichten uit een lijst selecteren (zie Standaardteksten e-mail toevoegen).

Klik desgewenst op de knop <Selecteer evt. Subject en Body> om een standaardtekst te selecteren.

Dubbelklik in de lijst met standaardteksten in het venster Bijlageteksten voor email verzonden via SMTP op de gewenste standaardtekst.

De melding Onderwerp en Body zijn gekozen... verschijnt op het scherm.

Klik op OK in de melding om door te gaan.

Hoe u verder gaat, is afhankelijk van de manier waarop u vanuit het programma e-mails verstuurt.

Klik op de knop Verstuur selectie via Mail als uw e-mailprogramma wordt ondersteund.

De melding U wilt de geselecteerde documenten via uw mailprogramma versturen? verschijnt op het scherm.

Klik in de melding op Ja om door te gaan.

Eerst verschijnt de melding Email wordt verstuurd... op het scherm. Daarna wordt een nieuw e-mailbericht in uw mailprogramma geopend waaraan het pdf-bestand automatisch als bijlage is toegevoegd. Als u eerder geen standaardtekst heeft geselecteerd ziet u de tekst Betreft: Factuur zowel in het vak onderwerp als in het bericht zelf staan. Heeft u wel standaardteksten voor e-mail gekozen, dan zijn deze teksten in het bericht opgenomen.

Maak het e-mailbericht eventueel verder af en verzend het.

Keer terug naar het programma waar de melding Wilt u de gemailde documenten verwijderen? op het scherm is verschenen.

Klik op Ja als u het pdf-bestand dat u heeft gemaild, uit de lijst wilt verwijderen, of kies Nee als u het bestand in de lijst wilt laten staan.

of

Klik op de knop Verstuur selectie rechtstreeks als u uw e-mailberichten direct via de SMTP-server verstuurt.

De melding U wilt de geselecteerde documenten rechtstreeks via de smtp-server verzenden? verschijnt op het scherm.

Klik in de melding op Ja om door te gaan.

De melding Email wordt verstuurd... verschijnt op het scherm. Zodra het e-mailbericht is verzonden, verschijnt de melding Wilt u de gemailde documenten verwijderen? op het scherm.

Klik op Ja als u het pdf-bestand dat u heeft gemaild, uit de lijst wilt verwijderen, of kies Nee als u het bestand in de lijst wilt laten staan.

Om de lijst met pdf-bestanden op te schonen, kunt u ook handmatig bestanden verwijderen. U selecteert daarvoor de te verwijderen bestanden selecteren en klikt op de knop Verwijder selectie. Wees hier wel voorzichtig mee, omdat u deze actie niet ongedaan kunt maken.